IKEA – Don’t show it, do it…

Dette er uddrag fra vores case om grøn marketing, hvor vi kigger på miljø, ansvarlighed, økologi i forhold til firmaers markedsføring af sig selv.

Part 4: IKEA

IKEA

IKEA har egentlig tænkt grønt i mange år. De har sikret sig at deres produktion er så miljøvenlig som muligt, samtidigt med at de har gjort meget for at sikre alle gode arbejdsvilkår for deres medarbejdere i tredjeverdenslande. Det sjove ved IKEA som case er egentlig ikke så meget, hvad de har gjort, men mere måden de har gjort det på!

i 2006 hyrede IKEA, nogle konsulenter til at markedsføre virksomhedens grønne resultater, og efter et stykke tid kom konsulenterne tilbage med det svar, at det bedste IKEA kunne gøre var, ikke at gøre noget!

Selvom det måske lyder en smule underligt, så valgte IKEA at følge konsulenternes opfordring og har i stedet koncentreret sig om en intern indsats omkring information og uddannelse af medarbejderne.

Ved at undgå at markedsføre sig som grøn har IKEA formået, at skabe en troværdighed omkring deres brand, som hovedsageligt er opstået gennem kundernes oplevelser af produkterne og medarbejdernes anbefalinger.

Det er derfor lidt sjovt, at en Landor survey placerer IKEA, som det syvende grønneste brand i USA, og at en anden undersøgelse viser at 80 % af svenskerne stoler på IKEA, imod kun 46% på kirken og 32% på regeringen.

Læs artiklen om IKEA green marketing eller mangel på samme her –

Se mere om IKEA’s grønne tiltage på deres hjemme side her –

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: