BP – How green can oil get?

Dette er uddrag fra vores case om grøn marketing, hvor vi kigger på miljø, ansvarlighed, økologi i forhold til firmaers markedsføring af sig selv.

Part 8: BP

BP

Det er altid svært for et olie – og gas selskab at forsøge sig med green-marketing. Når man lever af at sælge fossile brændstoffer, skal man passe meget på, hvad man forsøger at kommunikere til forbrugerne. BP er måske et godt eksempel på hvordan man kan gøre det, og hvad der kan gå galt.

Under sloganet BP – Beyond Petroleum lancerede BP en kampagne, der skulle vise forbrugerne, at BP også bekymrede sig om miljøet.

Vi viste en af reklamerne på vores Zoom Session, men for dem der ikke har set dem er der linket til dem nederst.

Denne reklame kampagne blev mødt med stor kritik blandt forbrugerne. Mange var forargede over at BP’s halvhjertede forsøg på at blive grøn, og kampagnen medførte forskellige modkampagner mod selskabet.

Casen viser med alt tydelighed, at det ikke er alle produkter der er lige lette at markedsføre som grønne. Desuden viser BP’s erfaringer med green-marketing også, at det er farligt at gå ud og markedsgføre sig som bæredygtig, hvis dele af ens produktion stadig forurener meget.

Se de tre spot’s som BP lancerede i England her –

Spot 1 Spot 2Spot 3

Se mere om BP’s kampagne her –

Se nogle af de kritiske kommentarer her –

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: